Niedoczynność tarczycy

2017-10-03 Niedoczynność tarczycy


Jest to stan, w którym organizm wytwarza za małą ilość hormonów tarczycy.

Niedoczynność tarczycy
Czym ona jest ?
Jest to stan, w którym organizm wytwarza za małą ilość hormonów tarczycy. Kobiety są znacznie części narażone na to schorzenie. Choroba ta występują o 6 razy częściej u kobiet niż mężczyzn. Należy podkreślić, że przy zaburzeniach pracy tarczycy dochodzi do zaburzenia wszystkich przemian w naszym organizmie!
Niestety dzisiejsze czasy, a szczególnie wzmożona aktywność osób trenujących (często połączona z dietami niskokalorycznymi), zwiększają ryzyko dysfunkcji tarczycy. Jest to bardzo poważny problem osób startujących w zawodach sylwetkowych  ‼️
Jakie są przyczyny powstawania niedoczynności ?
-Uszkodzona tarczyca
-Zaburzenia pracy przysadki mózgowej
-Zapalenie tarczycy
-Nieprawidłowo wykształtowania tarczyca
-Zbyt duży wysiłek fizyczny przy niskiej podaży kalorycznej
-Brak regeneracji
-Przewlekły stres
-Osłabiony układ odpornościowy ( choroby autoimmunologiczne)
-Niedoby pierwiastków np. Jodu
-Leczenie nowotworowe
-Dysfunkcja wątroby i jelit
-Urazy mechaniczne
-Toksyny dostarczane z pożywienia
O tarczycę powinien zadbać każdy człowiek, nawet ten który nie ma z nią żadnego problemu. Profilaktycznie dbanie, może nas uchronić od tego zaburzenia.
Jak poznać że nasz organizm ma problem z tarczycą ? Oczywiście najlepiej zrobić badania. Moim zdaniem warto zbadać:
-Morfologia z rozmazem
-TSH, ft3, ft4
-Często polecane jest także USG tarczycy
-Przeciwciała anty tarczycowe (by wykluczyć choroby autoimmunologiczne)
-Kortyzol, prolaktyna, estrogen (bardzo często tarczyca jest powiązana i dysfunkcja tych hormonów)
Leczenie niedoczynności tarczycy, powinno być przeprowadzone przez lekarza. Dietetyk może zasugerować konsultację z endokrynologiem , oraz dać wytyczne dotyczące diety, treningu i suplementacji, by wspomóc proces leczenia
Dieta
W diecie osoby która ma niedoczynność tarczycy, warto wystrzegać się produktów które mogą utrudniać wchłanianie ważniejszych pierwiastków które będą nam potrzebne! Oczywiście zauważcie, nie piszę o całkowitej eliminacji, lecz ograniczeniu! Moim zdaniem warto uważać na:
-Kapusta, kalafior, orzechy ziemne, słodkie ziemniaki, kukurydza i brokuły- utrudniają wchłanianie jodu oraz zawierają czynniki wolotwórcze. Oczywiście proces gotowania to neutralizuje.
-Soja – zawiera czynniki wolotwórcze, oraz ogranicza wchłanianie jodu, głownie przez dużą zawartość goitrogenów
-Mleczne przetwory – powoduje uwalnianie się histaminy, nadmiernej ilości śluzu, oraz zwiększa w znaczy sposób obecność sztucznego estrogenu i IGF.
-Pestycydy oraz inne związki pochodzenia chemicznego – szczególną uwagę należy zwrócić na fluor. Znajduje się on nie tylko w pożywieniu, lecz szczególnie w wodzie pitnej, dlatego należy wybierać odpowiednio wodę. Fluor konkuruje (zaburza wytwarzanie) z TSH, tym samym zmniejsza wytwarzanie hormonów tarczycy. Praktycznie wszystkie pestycydy zaburzają pracę tarczycy i mogą prowadzić do powstawania guzków jak i nowotworów tarczycy.
No i oczywiście, niskokaloryczne diety (z mocno ujemnym bilansem) są najgorszym pomysłem, ponieważ regeneracja u osób z tą chorobą jest bardzo słaba.
Suplementacja
-Jod – jest niezbędny do produkcji hormonów tarczycy. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka wynosi około150 mikrogramów. Możemy go znaleźć w wodorostach, owocach morza oraz rybach, jak również niektórych rodzajach soli (jodowana sól morska). Jeżeli chodzi o suplementację... Należy zachować pewną ostrożność. Najnowsze badania wskazują że w obecności selenu efekty powinny być dobre, jednak niektórzy źle mogą reagować na dodatkowy jod, szczególnie w przypadku chorób autoimmunologicznych. Przed suplementacją preparatem który zawiera jod, należy zbadać poziom jodu w organizmie. Jest to koniecznie przed braniem tego suplementu. Bez możliwości zbadania, proponuje nie stosować tego typu produkty!
-Selen – niezbędny pierwiastek do produkcji hormonów tarczycy. Jest niezbędny dla prawidłowej pracy enzymów, które zamieniają T4 w T3. Selen zmniejsza ryzyko na zachorowania na raka jak i chorób autoimmunologicznych. Możemy to znaleźć w takich produktach jak łosoś, drób, orzechy włoski i brazylijskie. Dawka zalecana na dzień to 100mcg.
-Cynk – niezbędny do pracy układu odpornościowego, oraz zbyt mała obecność tego pierwiastka obniża poziom hormonów tarczycy 10-30mg
-Tyrozyna – aminokwas, bez którego nie wytworzymy hormonów tarczycy. Np. T4 składa się z 2 cząsteczek tyrozyny i 4 jodu.
-Przy zaburzonej konwersji hormonów tarczycy, warto dodać suplementację witaminę A w dawce 10000 oraz dodać witaminy z grupy B, szczególnie B6 oraz B12
-Zaburzona konwersja może być również spowodowana niedoborem żelaza! Tutaj zalecał bym dokonać badań
Trening
To chyba najcięższy temat. Jedni mówią że nie wolno dużo trenować, oraz należy unikać aktywności o charakterze interwałowym. Drudzy zaś mówią że trenują sporo, robią interwały i jest super. Moim zdaniem każdy jest inny i należy podejść indywidualnie do tej kwestii. Jednak uważam że jeżeli ktoś wcześniej nie miał większej aktywności, to skłaniałabym się do 3-4 treningów w tygodniu. Należy pamiętać ze tarczyca jest poniekąd odpowiedzialna za nasz metabolizm, czyli i w pewnym stopniu naszą regeneracje. Osoby z niedoczynnością powinny szczególnie uważać w tym aspekcie, by nie pogorszyć wysiłkiem swój stan zdrowia.