Dieta ketogeniczna

2017-10-11 Dieta ketogeniczna


Jak wiemy, w dążeniu do idealnej sylwetki doskonałym sprzymierzeńcem jest dobrze dobrana i zbilansowana dieta. Dziś popularnością cieszą się diety, które palą tłuszcz, przy zachowaniu suchej masy mięśniowej.

 1. Na czym polega dieta ketogeniczna?
Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu ilości węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczy. Dzieje się tak, dlatego że większość energii w naszej diecie pochodzi z tłuszczów, białek i w małej ilości z węglowodanów. Dieta coraz częściej jest stosowana przez zawodników sportów sylwetkowych, pozwalając przeprowadzić bardzo solidną redukcję.
2. Insulina i glukagon
Ten pierwszy uruchamia się, w momencie kiedy zjemy produkt zawierający węglowodany, wtedy we krwi pojawi się glukoza. Jako że nadmiar glukozy jest szkodliwy, insulina odpowiada za jej transport. W pierwszej kolejności przenosi ją do wątroby oraz mięśni jako uzupełnienie glikogenu, a gdy ilość glukozy jest za duża, to resztę odkłada w postaci tkanki tłuszczowej.
Jeżeli nie spożywamy węglowodanów, a we krwi nie ma glukozy, nasz organizm zaczyna szukać energii. Wtedy uruchamiany jest glukagon, czyli hormon antagonistyczny do insuliny. Nie mogąc skorzystać z cukrów jako źródła energii, zaczyna proces lipolizy, czyli rozkładu tłuszczy.
Aby mózg prawidłowo funkcjonował, potrzebuje glukozy. W przypadku kiedy jej nie ma, zaczyna się odżywiać ciałami ketonowymi, które powstały podczas rozpadu tłuszczów. Stan w którym ilość ciał ketonowych we krwi przekracza ilość glukozy, nazywamy ketozą.

3. Zasady
Najważniejszą zasadą jest ograniczenie spożycia węglowodanów do 50 g. Tyle potrzebuje nasz mózg, aby się odżywiać. Każde przekroczenie w górę tej wartości może przyczynić się do tego, że nasz organizm ucieknie z ketozy i utracimy to, nad czym pracowaliśmy – dlatego należy tego pilnować. Warto spożywać węglowodany pod postacią warzyw, ponieważ jednocześnie dostarczymy odpowiednią ilość witamin oraz minerałów. Należy uważać, gdyż poziom 50 g węglowodanów można wyczerpać spożyciem dwóch kromek razowego pieczywa.
W związku z tym, że głównym składnikiem energetycznym będzie tłuszcz, osobom które mają problemy z nerkami oraz wątrobą, STANOWCZE NIE na ten rodzaj diety. Mogą zostać za bardzo obciążone, przez dużą ilość białka. Co prawda, może ona wywoływać kwasicę, nawet u zdrowych osób, ale u osób zdrowych ze stabilnym poziomem glukozy oraz racjonalnym podejściem do odżywiania nie powinna się pojawić.
Kolejnym ważnym aspektem jest spożywanie dużej ilości wody. Ma to związek z dużą ilością ketonów. Organizm jest bardzo inteligentny, i co potrzebuje dla siebie, to weźmie, a resztę po prostu wydali z moczem. Dlatego spożywanie dużej ilości wody jest wręcz wskazane i pożądane. Co do ilości białka, zostaje ono raczej na tym samym poziomie. Zwiększa się po prostu udział tłuszczów.

4. Wady i zalety
Samo przejście na ketozę sprawia, że ograniczamy podaż węglowodanów, nasz mózg jest odżywiany, a nasze ciało spala tkankę tłuszczową. To już jest pewna korzyść. Gdy wyeliminujemy węglowodany z diety, nie ma wahań poziomu insuliny, co w efekcie wywoływało napady głodu. Będąc na tej diecie, można odczuć prawdziwy głód, a nie ten wywoływany przez skok glukozy w naszym ciele.
Korzyścią jest na pewno fakt, że nasz mózg szybciej się regeneruje. Ma to związek z większym wydzielaniem melatoniny przez ciała ketonowe.
Oprócz korzyści, są także wady. Aby organizm zaczął korzystać ze szlaków metabolicznych, które spalają tłuszcz, musi minąć trochę czasu. Może to trwać od 6 do 8 tygodni. W tym czasie mogą pojawić się zaburzenia metaboliczne, zawroty głowy, ospałość oraz wzmożony apetyt. Dieta ta będzie problemem dla osób, które mają słabą wolę i często sięgają po produkty zawierające cukier.
Stosowanie diety ketogenicznej może wywoływać drażliwość w związku z ograniczeniem podaży węglowodanów. Zbyt długie i niepoprawne stosowanie tego sposobu odżywiania może doprowadzić do obciążenia nerek oraz wątroby przez ciała ketonowe. Może także pojawić się kwasica utajniona, hipoglikemia oraz niedobory składników mineralnych. Ważne jest zatem profesjonalne podejście do tematu i skonsultowanie tego sposobu żywienia z fachowcami, aby dieta przynosiła same korzyści.

5. Podsumowanie
Wymieniony wyżej sposób odżywiania jest jedną z wielu metod walki z tkanką tłuszczową, jednak wymaga niesamowicie wysokiego samozaparcia i silnej psychiki. Jest to dieta, która wymaga dyscypliny i rozwagi. Należy ją skonsultować z lekarzem i dietetykiem, gdyż jedynie poprawne i fachowe porady pozwolą nam wynieść z niej korzyści