Wilczy głód

2017-11-07 Wilczy głód


Gdzie możemy zatem doszukiwać się przyczyn problemu?

Wilczy głód
 Apetyt może oznaczać dwie rzeczy. Zwykłą ochotę na zjedzenie czegoś lub odczucie głodu. Kiedy jest naturalny pomaga dostarczać naszemu organizmowi odpowiednich składników, kontroluje podstawowe funkcje życiowe i daje nam siłę, aby sprostać wyzwaniom dnia codziennego. Z czym jednak związane jest ciągłe odczuwanie głodu, pomimo tego, iż zjadamy tyle, ile potrzebujemy?

Pierwszym, głównym powodem, dla którego możemy cierpieć na nadmierny apetyt jest nieustabilizowany poziom glukozy we krwi. Może być on związany ze spożywaniem pokarmów, które na krótko aktywują duże ilości insuliny, czyli większości produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Należą do nich przeważnie: słodycze, słodkie i suszone owoce, wszelkiego rodzaju gotowe przekąski czy nawet zbyt długo gotowane makarony i kasze. Wybieranie przekąsek, które zjadamy pomiędzy głównymi posiłkami ma ogromne znaczenie dla naszego apetytu i głodu, jaki będziemy odczuwać.

Drugą kwestią, dość oczywistą, może być nie spożywanie śniadania, które jest podstawowym posiłkiem, regulującym po nocy poziom glukozy w naszym organizmie. Nie spożywając pierwszego posiłku lub zaniedbując go, możemy uśpić na chwilę czujność naszego żołądka i może to skutkować rozregulowaniem odczucia łaknienia przez cały dzień i przesadnym najadaniem się na noc. Jest to naturalny mechanizm, ponieważ organizm uczy się magazynować pożywienie przez noc, by przygotować się na batalię z rana, kiedy to znów będziemy próbowali go zagłodzić.

Trzecią z przyczyn, chyba najbardziej bezpośrednią i mającą związek z problemem, jest niedostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii i wartości odżywczych. Ciągłe bycie na diecie, diety redukcyjne, restrykcyjne odchudzanie się – to wszystko może zaburzać nasz apetyt. Zapotrzebowanie zwiększa się wraz z wykonywaniem codziennych czynności, takich jak sprzątanie domu, wychodzenie po schodach, wysiłek intelektualny, ćwiczenia aerobowe i anaerobowe,a także każda inna forma zużywania energii. Pamiętajmy, że uregulowanie poziomu kalorii przyczyni się do mniejszego odczuwania głodu i poskromi nasz apetyt.

Jako czwarty powód może być uznana grelina. A co to jest? Grelina to, najprościej mówiąc, hormon pobudzający apetyt. Nazywana jest potocznie hormonem głodu. Odpowiada za regulację łaknienia, równowagi energetycznej organizmu oraz za stymulację wydzielania hormonu wzrostu. Grelina produkowana jest przede wszystkim w żołądku. Wytwarzają ją także: jelito cienkie, trzustka, jądra, łożysko i podwzgórze. Grelina dostaje się do naczyń krwionośnych i wędruje po całym organizmie.
Na stężenie greliny w organizmie wpływa:

  • poziom glukozy,
  • poziom insuliny,
  • styl życia,
  • sposób odżywiania się,
  • ogólna kondycja zdrowotna,
  • funkcjonowanie układu nerwowego.

Wytwarzanie greliny w organizmie zdrowych osób jest nieodłącznie związana z jedzeniem. Gdy organizm długo nie dostaje pokarmu, grelina się uwalnia, komunikując, że trzeba poszukać i przyjąć pożywienie. W efekcie czujemy głód. Gdy brzuch jest pełen, poziom greliny spada.
Jeżeli wszystkie z wyżej przyczyn możesz wykluczyć proponuje udać się do specjalisty, gdyż być może Twoim problemem jest cukrzyca bądź nadczynność tarczycy.