Pij wodę - także zimą!

2017-12-05 Pij wodę - także zimą!


W lato picie wody wychodzi większości z nas nieźle. Jednak kiedy tylko na zewnątrz zaczyna się robić chłodniej, problem odpowiedniego nawadniania się zaczyna przybierać na sile. Wielu internautów narzeka, że choć wiedzą, jak ważne jest picie wody w ciągu dnia, nie udaje im się „wmusić” w siebie odpowiedniej ilości, czyli minimum 1,5 litra. Czy jest na to jakaś metoda?

Dlaczego picie wody jest tak ważne?

Nie każdy z nas odczuwa pragnienie w taki sam sposób. Niektórzy specjaliści uważają, że jeżeli organizm daje nam sygnał, że chce wody, to znak: już jesteśmy odwodnieni! Właśnie dlatego ważna jest kontrola nad spożywaniem wody. Odwodnienie organizmu, zagrażające nam zwłaszcza przy infekcjach wirusowych, którym towarzyszą biegunki lub wymioty, może mieć poważne konsekwencje. Łatwo odwodnić się także uprawiając sport, szczególnie w upalne dni.

Najczęściej odwodnienie powoduje uczucie osłabienia i senności lub utratę apetytu. W późniejszych stadiach to bóle głowy i poważne zaburzenia w przemianie materii. W skrajnym odwodnieniu zagrożeniem jest oczywiście śmierć. Warto wiedzieć, że nasz organizm czerpie wodę nie tylko z płynów, ale również owoców, warzyw i innych spożywanych pokarmów. Nie zmienia to jednak faktu, że najłatwiej kontrolować ilość wypitej wody, mając pod ręką butelkę lub… licząc szklanki.

Co daje picie wody?

Mówiąc najprościej: energię i dobre życie. Woda pozwala na lepszą przemianę materii, lepszą wydolność fizyczną, zmniejsza uczucie zmęczenia. Reguluje podstawowe procesy życiowe i funkcjonowanie organizmu. Dla osób aktywnych fizycznie ma ona szczególne znaczenie, więc powinniśmy jej pić jeszcze więcej. No właśnie, ile?

 

Picie wody - ile i kiedy?

Średnie zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wodę to 2800 cm3 na dzień. Jeżeli nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana, już same owoce i warzywa mogą nam dostarczyć 800-900 cm3 na dzień. W praktyce oznacza to konieczność wypicia około 1,5 litra wody dziennie. Jeżeli jednak uprawiamy sport, zapotrzebowanie wzrasta i wynosi 1000 cm3 na każde 1000 kcal.

Jak pić wodę?

Niestety, wypicie 1,5 litra wody w ciągu godziny nie załatwia sprawy – organizm nie da rady jej przyswoić. Wodę trzeba pić małymi łykami, regularnie. Siedząc w pracy, warto mieć pod ręką dużą butelkę lub karafkę i opróżnić ją do końca dnia. To sprawdzona metoda!

 

Wyzwanie: pij wodę

Jak się okazuje, na instagramie już dawno wymyślono tak zwany „waterchallange”, który zakłada picie wody przez cały dzień. Może się dołączycie? Wystarczy kupić odpowiednią butelkę albo prowadzić zapiski. To może być fajna zabawa!