Jak czytać etykiety, by kupować mądrze?

2017-12-22 Jak czytać etykiety, by kupować mądrze?


Pisaliśmy już kiedyś o etykietach na żywności – prawidłowe czytanie składu każdego kupowanego produktu ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Nawet jogurt naturalny, który kojarzy nam się ze zdrowiem, jest żywnością przetworzoną. Jakich zasad przestrzegać, aby zakupy żywieniowe były, mówiąc najprościej, w pełni bezpieczne?

#1 Liczby  - czym się kierować?

Składniki na każdej etykiecie są ułożone od największego, do najmniejszego. Jeżeli w gorzkiej czekoladzie na pierwszym miejscu widzisz cukier – unikaj jej! Jeżeli mięso w wędlinie znajduje się na trzecim lub czwartym miejscu – nie ma sensu jej kupować, choć cena jest zapewne bardziej atrakcyjna. Niestety, najczęściej wartościowe produkty kosztują więcej.

#2 Zdobądź wiedzę

Pamiętaj, że nie każda literka „e” oznacza od razu szkodliwą dla naszego zdrowia chemię. Czasem kryje się za tym na przykład barwnik z pomidorów E160d lub buraków. Warto zapamiętać te liczby i odróżniać je na przykład od  kwasu benzoesowego E210 i benzoesanu sodu E211. Najlepiej zapisać to w notatkach w telefonie, by w razie potrzeby mieć ściągi.

#3 Zwracaj uwagę na dwuznaczność nazw

„Wyrób czekoladopodobny”, „sztuczny miód”, „napój sojowy” – producenci zamieszczają takie nazwy, mając często nadzieję, że konsument się nabierze. Jednak napój sojowy nie jest mlekiem, a sztuczny miód nie ma nic wspólnego z tym prawdziwym. To ważne, aby oprócz oglądania kolorowych zdjęć na etykietach, uważnie czytać każdą nazwę.

#4 Tłuszcze trans bardzo niebezpieczne

Utwardzony i częściowo utwardzony tłuszcz to coś, czego należy unikać, jak ognia. Co ciekawe – polscy producenci nie muszą ich wykazywać na etykiecie, dlatego kupowanie słodyczy z podejrzanym olejem palmowym może okazać się nienajlepszym zakupem. Im mniej składników w łakociach, tym lepiej!

#5 Eko musi mieć certyfikat

Kupując produkty ekologiczne, płacimy zazwyczaj o wiele wyższą cenę. Pamiętaj, że powinny być one oznaczone specjalnymi logotypami, same opisy nie wystarczą. Nie daj się nabrać na przedrukowane, zielone etykiety.

#6 Produkty „light” nie zawsze takie fit

No właśnie, do produktów light często dodaje się cukier i polepszacze smaku, aby w ostateczności ich smak nie był nijaki. Jeżeli bardzo zależy nam na żywności przetworzonej bez dodatku cukru, poszukajmy takiej na półkach dla diabetyków.

Zakupy spożywcze nie powinny nas przerażać, ale na pewno wymagają pewnej wiedzy, a przede wszystkim: czasu. To bardzo ważne, aby skupić się na tym, co kupujemy. O wiele lepiej jest kupić mniej, ale zadbać o jakość. Wyjdzie na zdrowie!

Kupujmy więc mądrze, także na święta. Wszystkiego dobrego, smacznego i zdrowego!