Znajdź naturalne źródło białka!

2018-01-05 Znajdź naturalne źródło białka!


Szukacie protein? Nie szalejcie jedynie na punkcie proszków, dodawanych do koktajli lub wysokobiałkowych przekąsek. Spróbujcie wprowadzić do swojej diety proteiny pozyskane z produktów, które mogą nam wyjść na zdrowie i równocześnie zaspokoić głód. Co więcej, pamiętajcie, że białko białku nierówne! Znajdźcie to najlepsze i przyrządźcie je w ciekawy i smaczny sposób.

Czerwone lub przetworzone mięso, jedzone w nadmiarze, może prowadzić do wielu poważnych problemów zdrowotnych – ja udowodniły badania WHO, nawet raka. Właśnie dlatego lepiej spożywać je od święta, a skupić się na rybach, drobiu, owocach morza, a w przypadku wegan i wegetarian – na produktach sojowych. Pamiętajcie, że wymienione składniki mają stanowić na talerzu towarzystwo dla warzyw – tylko w takim połączeniu jesteśmy w stanie uzyskać pełnowartościowy posiłek.

Pierś z kurczaka

W niecałych 100 gramach pieczonej piersi z kurczaka (bez skóry) znajdziemy ok. 31 gramów białka. To zdecydowanie najprostsza metoda na uzupełnianie białka w diecie, choć nie skazujmy się na nudę! Pierś z kurczaka można marynować, grillować, gotować na parze, a także zrobić z niej wędlinę na kanapki lub pulpety do spaghetti czy warzywnego sosu.

Pierś z indyka

Podobnie, jak kurza pierś, to znakomite i zdrowe źródło białka – w 100 gramach znajdziemy go aż 29 gramów. Bardzo łatwo przygotować z niej gulasz, a po wystygnięciu, świetnie nada się jako dodatek do sałatek i na kanapki.

Białe ryby i krewetki

Wspaniała alternatywa dla drobiu, która powinna się często pojawiać na stole. 100 gramów białej ryby dostarcza nam nie tylko ok. 22 gramów białka, ale również witaminę B12 i kwas foliowy. Tilapia lub dorsz świetnie sprawdzą się w piekarniku, na parze lub w zupie. Mają delikatny smak, podobnie, jak bardzo lubiane przez Polaków krewetki. Unikajmy ich w smażonej postaci – najlepiej zajadać się nimi w tajskich zupach lub duszonych daniach warzywnych.

Jego wysokość łosoś

Nie tylko świetne źródło białka (na 100 gramów ryby/19 gramów białka), ale także kwasów tłuszczowych omega-3, o czym dobrze wiemy. Choć to najtłustszy produkt ze wszystkich omawianych – warto grillować i piec łososia, na ile tylko kieszeń pozwoli.

Tofu, tempeh i soczewica

Weganie i wegetarianie także znają świetne źródła białka! Do głównych zaliczamy strączki, tofu (9 gramów białka na 100 gramów produktu ) i tempeh (20 gramów białka na 100 gramów produktów). Znakomicie nadadzą się do marynat, grillowania, pieczenia i duszenia. Równie mocnym zawodnikiem jest soczewica – w jednej szklance ugotowanego produktu znajdziemy aż 18 gramów białka.

Czy już wiecie, co dzisiaj będzie na obiad?