Polskie `superfoods`, idealne na zimę

2018-01-11 Polskie `superfoods`, idealne na zimę


O `superfoods` dużo się mówi już od kilku lat. Istnieje grupa naturalnych produktów, które posiadają ponadprzeciętną ilość składników odżywczych i witamin. Ich moc jest tak duża, że zasługują na miano „super”. Co ciekawe, takie rewelacje, jak nasiona chia czy jagody goji są do nas sprowadzane z dalekich zakątków świata. A co z polskimi produktami? Czy one są mniej super?

Wręcz przeciwnie! Przedstawiamy polskie odpowiedniki `superfoods`, które w okresie zimy mogą stać się waszym źródłem siły, witamin i wszelkich niezbędnych wartości odżywczych.

Żurawina jak jagody goji

Jagody goji to źródło przeciwutleniaczy, witaminy C, witamin z grupy B, a także selenu, żelaza, cynku, potasu. Niestety, my spożywamy je w postaci suszonej, kiedy tracą część swoim właściwości. Właśnie dlatego o wiele lepiej sięgać po naszą polską żurawinę, która jest prawdziwą bombą witaminową! Oprócz tego, reguluje poziom cukru we krwi, chroni organizm i zwalcza infekcje dróg moczowych.

Siemię lniane jak nasiona chia

Zarówno siemię lniane, jak i nasiona chia to prawdziwe bogactwo kwasów omega-3, ale uwaga – len ma ich więcej! Poza tym zawiera witaminę E, silne przeciwutleniacze, a dodatkowo osłania błonę przewodu pokarmowego. W przeciwieństwie do nasion chia, nie zatrzymuje wody w organizmie.

Spirulina i chlorella jak natka pietruszki, szpinak i brokuły

Algi morskie znane jako spirulina i chlorella to bogate źródło białka, minerałów, witamin B, E, A. Mają na nasz organizm bardzo dobry wpływ, działając m.in. wzmacniająco i zwalczając zły cholesterol. Jednak nasza tradycyjna natka pietruszki, pyszne brokuły i liście szpinaku pomogą nam osiągnąć dokładnie ten sam efekt! Po co więc kupować algi w zawrotnych cenach, skoro świeże, zielone rośliny są w zasięgu ręki przez cały rok?

Komosa ryżowa jak kasza jaglana

Quinoa, czyli komosa ryżowa, jest obecnie dostępna w każdym dużym supermarkecie w dosyć wygórowanej cenie. Ma sporo białka, witamin i minerałów takich, jak magnez, wapń, żelazo, miedź i fosfor. Nasza polska kasza jaglana w niczym jej nie ustępuje (poza zawartością białka) i zawiera dodatkowo krzem, świetnie wpływający na skórę, włosy i paznokcie. Warto, aby gościła na naszym stole kilka razy w tygodniu.

Oprócz tego, polskie produkty, które można określić, jako superfoods to także kapusta kiszona, pokrzywa, czosnek, pigwa czy sok z brzozy. Są łatwo dostępne i nie trzeba płacić za nie zawyżonych cen. Warto sprawdzić, które z nich urozmaicą naszą codzienną dietę, zwłaszcza w trudnym okresie zimowym, kiedy ciężko o świeże, soczyste owoce i warzywa.