Jak się zdrowo odżywiać według Piramidy Żywienia?

2018-02-16 Jak się zdrowo odżywiać według Piramidy Żywienia?


Czy prawidłowo zbilansowana dieta wydaje się czymś skomplikowanym? Czy my sami, bez konsultacji z dietetykiem, jesteśmy w stanie właściwie się odżywiać? Tak, pod warunkiem, że będziemy stosować się do prostych zasad, a konkretnie do… Piramidy Żywienia! Słyszeliście o niej?

Instytut Żywności i Żywienia daje bardzo proste wskazówki dla zdrowych osób, które chcą prawidłowo się odżywiać i, najprościej mówiąc, dobrze żyć. Stosując się do zasad tego graficznego przedstawienia codziennej diety, mamy szansę nie tylko schudnąć, ale przede wszystkim – uniknąć chorób takich, jak cukrzyca czy nadciśnienie.

pin

Zanim coś zjemy…

Na spodzie piramidy znajduje się oczywiście sport. Aktywność fizyczna to podstawa i jak się okazuje – lekarze i dietetycy już dawno zalecają ćwiczenia tak samo, jak warzywa, owoce i produkty roślinne w codziennej diecie. Co będzie świetnym początkiem? Siłownia, spacery, wchodzenie po schodach – a więc wszystko, co możesz dobrego zrobić dla swojego ciała. Dla dorosłego człowieka zaleca się minimum 30-40 minut aktywności fizycznej codziennie. Chyba czas zabrać się do dzieła, prawda?

Warzywa i owoce, czyli podstawa podstaw

U spodu żywieniowej piramidy znajdziemy przede wszystkim warzywa. Powinny stanowić podstawę każdej diety, bez względu na to, czy jest mięsna, czy wegańska. Oczywiście mówimy tu o osobach, które nie mają wyznaczonych specjalnych treningów i nie są zawodowymi sportowcami. Warzywa to pełnowartościowe źródło witamin i minerałów. W większości przypadków są lekkostrawne, zapobiegają chorobom, działają odmładzająco. Również owoce powinny być ważną, codzienną częścią jadłospisu. Naturalnie słodkie, są świetnym zamiennikiem słodyczy, a do tego stanowią prawdziwe bomby witaminowe!

 

 

Węglowodany również zdrowe

Wiele osób chcących się odchudzać, wycofuje węglowodany, uznając je za zbyt kaloryczne. To błąd! Piramida Żywienia zaleca pieczywo, makarony, kasze – oczywiście te wysokiej jakości, najlepiej pełnoziarniste. W ten sposób nasz organizm ma z czego czerpać energię. Produkty zbożowe to niezbędne paliwo, bez którego nie możemy prawidłowo funkcjonować.

Białko również ważne!

Oczywiście, piramida zaleca nabiał (weganie znają zamienniki), w zdrowej odsłonie. Kefiry, twarogi, jajka, mleko - powinny się pojawiać na naszym stole, podobnie, jak ryby, chude mięsa oraz strączki. Warto również pamiętać o zdrowych olejach roślinnych i orzechach.

Czego unikać, a co musi się znaleźć w codziennej diecie?

Przede wszystkim unikamy soli! Najlepiej ją ograniczać i zastępować ziołami, które podkreślają smak potraw. Co ciekawe, nie musimy obawiać się kawy. Swobodnie wypijmy ok. 5 filiżanek dziennie, ale nie więcej. Podstawą naszego nawodnienia ma być oczywiście woda, minimum 1,5 litra dziennie. Dla niektórych to wyzwanie, ale warto o to zadbać.

Można powiedzieć, że Piramida Żywienia obejmuje… wszystko. Białko, węgle, tłuszcze. Tak, a to dlatego, że są nam potrzebne dla zdrowia, w odpowiednich proporcjach. Jeżeli nadal mamy wątpliwości – warto skonsultować sprawę z dietetykiem.