Złe nawyki treningowe. Których koniecznie unikać?

2018-02-23 Złe nawyki treningowe. Których koniecznie unikać?


Błędy to ludzka rzecz. Każdy je popełnia, stając się przez to lepszym. To samo dotyczy treningów i aktywnego trybu życia. Co sprawia, że ćwiczenia będą mniej przyjemne lub mniej efektywne? Czego lepiej unikać, nawet, jeżeli to codzienny zwyczaj?

Każdy człowiek jest inny, dlatego ciężko mówić o tych samych błędach u wszystkich. Zawodowy sportowiec lub osoba pod opieką trenera personalnego inaczej będzie postrzegała swoje zwyczaje treningowe niż ktoś, kto przychodzi na siłownię po prostu po to, by zrobić dla siebie coś dobrego. Skupmy się więc bardziej na tej drugiej grupie. Jakie błędy pojawiają się często?

#1 Szybkie nawodnienie

Jeżeli nasz trening przypada na wieczór, nawadniać trzeba się stopniowo, przez cały dzień. Wiele osób uważa, że wystarczy wypić duszkiem jak najwięcej wody w trakcie zajęć, aby odpowiednio się nawodnić. Niestety, organizm nie jest w stanie przyjąć tyle płynu na raz, a reszta i tak zostanie wypocona. Najlepiej więc pić małymi łykami, ale często.

Nie warto również „opijać” się wodą przed treningiem. Poczujemy się przez to nienajlepiej, a przecież we wszystkim trzeba zachować umiar.

#2 Obfite posiłki przed treningiem

Zdarzają się zwłaszcza osobom, które szybko żyją i nie mają czasu na regularne jedzenie. Tymczasem bezpieczniej jest zjeść coś lekkiego i niewzdymającego na godzinę przed  ćwiczeniami, aby czuć się komfortowo i móc z powodzeniem zakończyć trening. Obfite posiłki ogólnie nam nie służą – powinniśmy jadać 4-5 razy w ciągu dnia, dbając o to, aby w każdej porcji pojawiały się warzywa.

#3 Zmęczenie na treningach

Oczywiście, że czasem nie mamy wyboru – nie zawsze można przyjść na siłowni po świetnie przespanej nocy. Jednak warto zadbać o to, aby nie trenować notorycznie będąc przemęczonym, bo ćwiczenia mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Trening czasem pozwala przeganiać uczucie zmęczenia, ale słuchanie własnego organizmu to podstawa.

#4 Nieprawidłowe przysiady z obciążeniem

Prawda jest taka, że prawidłowa technika przysiadów, to wciąż sztuka niepojęta dla wielu trenujących. Tymczasem robiąc przysiad w taki sposób, że kolana wychodzą poza linię palców, może wyrządzić sporo szkody i doprowadzić do urazu.

Jeżeli chcecie zobaczyć najlepszą technikę, polecamy nasz film:

#4 Brak rozciągania po treningu

Bardzo częsty błąd! Skłonność do zaniedbywania mają szczególnie panowie, wykonujący ćwiczenia ze sztangami i hantlami. Tymczasem rozciąganie przyspiesza regenerację mięśni, zwiększa mobilność stawów, zmniejsza ryzyko kontuzji, daje większą odporność na urazy. Z kolek mięśnie, których nie rozciągamy, stają się krótsze, zwiększa ucisk nerwów, ciało jest stale napięte i… efekty ciężkich treningów mogą stawać się mniej widoczne. O ile o rozgrzewce zazwyczaj pamiętamy (taki nawyk z lekcji wychowania fizycznego w szkole), o tyle z rozciąganiem różnie bywa, bo wydaje nam się, że dodatkowe 5-15 minut nic nie zmieni.

Jak już wiecie – rozciąganie ma zbawienny wpływ na ciało.

Trzymamy kciuki za wasze udane treningi!