Przysiad - jaka technika będzie najlepsza?

2018-03-02 Przysiad - jaka technika będzie najlepsza?


Przysiad – stare, dobre ćwiczenie, którego uczą nas już w podstawówce, a czasem nawet w przedszkolu. Wykonywane poprawnie, może zdziałać cuda i pięknie wymodelować pośladki i uda. No właśnie – problem w tym, że o poprawność przysiadu naprawdę ciężko i mało osób potrafi wykonać to ćwiczenie poprawnie.

Przysiady bez obciążenia to ćwiczenie, które możemy wykonywać wszędzie, o każdej porze. Efekty będą widoczne! Natomiast przysiad z obciążeniem to wspaniała sprawa – angażujemy wiele mięśni na raz (nóg, pleców, a nawet brzucha). Spala się tkanka tuszowa, budują się mięśnie, a samo ćwiczenie wpływa korzystnie na serce i układ krążenia. Regularne wykonywanie przysiadów z obciążeniem może również wzmocnić nasze kości. Jak widać – korzyści jest sporo!

Przysiad – czy istnieje jedna, dobra technika?

Co ciekawe, ciężko określić jeden, prawidłowy wzór na przysiad, bo wszystko zależy… od naszego ciała. Znaczenie ma długość kości piszczelowej, udowej i budowa naszego tułowia. Właśnie dlatego tak wielkie znaczenie ma opanowanie dobrej techniki. Pomocne będzie wykonywanie ćwiczenia przed lustrem, aby mieć pełny pogląd na to, co dzieje się z naszym ciałem w trakcie przysiadu.

pin

Od czego zacząć przysiady?

Najlepiej od postawy ciała. Głowa powinna być delikatnie pochylona, plecy proste i sztywne. Próbując wykonać przysiad najlepiej stanąć na szerokość barków i rozstawić lekko stopy w rotacji zewnętrznej. Bardzo ważny (i chyba najtrudniejszy) będzie ruch bioder. Pupa powinna „ciągnąć” cię do tyłu, a kolana do przodu. Zdania na temat tego, czy kolana powinny wychodzić poza linię palców, czy nie, są podzielone. Jedni uważają, że wynika to z budowy ciała i po prostu nie ma to znaczenia przy prawidłowej technice. Inni są zdania, że to duży błąd. Jak rozstrzygnąć spór? Najlepiej zapytać o to trenera personalnego na siłowni. Jeżeli nauczysz się robić przysiad pod okiem wykwalifikowanej osoby, nie będziesz musiał się „oduczać” tego, co błędne. Prawidłową technikę widać m.in. na tym filmie:

Przysiad: jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z trenerem

Najprościej stwierdzić, że przysiad nie powinien być kucaniem. Nie pochylajmy ciała do przodu, czując, że jego ciężar skupia się na palcach. Nie kładź się też na udach – jeżeli tak się dzieje to znak, że przed tobą jeszcze długa droga do wykonania prawidłowego przysiadu. Ciało stopniowo będzie się przyzwyczajało do trudnej techniki, by w końcu osiągnąć pełny sukces!

Jeżeli nie masz pewności, że twój przysiad nie jest idealny, wstrzymaj się z obciążeniem. Poproś o opinię trenera personalnego, bo przysiady to trudne ćwiczenia, które można wykonywać w różnych wariantach. Jeżeli usłyszysz, że wykonujesz je prawidłowo – potraktuj to jako wielki komplement!