Najzdrowsze oleje do letnich sałatek. Musicie spróbować!

2018-05-04 Najzdrowsze oleje do letnich sałatek. Musicie spróbować!


Sezon na proste sałatki uważamy za otwarty! Już niebawem przygotujemy dla was kilka propozycji idealnych do grilla (bo przecież bez warzyw na stole nie może się obejść), ale najpierw porozmawiamy o olejach. Dlaczego? Bo fantastycznie urozmaicają dietę, podkręcają smaki, są źródłem zdrowia i, co bardzo ważne, pomagają naszemu organizmowi chłonąć bezcenne witaminy z warzyw. Słowem” bez nich sałatka nie ma sensu.

Witaminy A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach, co oznacza, że nasze warzywne wariacje nie mogą się obyć bez dressingu lub chociażby łyżki bezcennego oleju. Wszyscy znamy olej rzepakowy, słonecznikowy (dostępne zazwyczaj w wersjach rafinowanych) i oczywiście oliwę z oliwek. A co z pozostałą, szeroką gamą olejów dostępnych na rynku?

#1 Olej z orzechów włoskich

Delikatny w smaku, o jasno-żółtym kolorze. Prawdziwa bomba kwasów omega-3 i omega-6, już dwie łyżki wystarczą, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na omega-3. Bogaty w witaminy A, B oraz E, obniża ciśnienie i pomaga w walce ze stresem. Kupimy go w dużych supermarketach i sklepach ze zdrową żywnością.

#2 Olej z pestek winogron

Bardzo ławo dostępny, choć zazwyczaj w wersji rafinowanej. Kapitalny do sałatek, bo ma bardzo delikatny, neutralny smak. To bogate źródło kwasów omega-6, a także witaminy K, odpowiedzialnej za krzepnięcie krwi. Wspaniale działa na cerę i włosy, ma również właściwości antybakteryjne.

#3 Olej lniany

Jego smak jest dosyć intensywny, delikatnie gorzkawy, ale warto mieć go w swojej kuchni! Wyróżnia się na tle innych, bo jest źródłem wielonasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, a które odpowiadają za transport lipidów we krwi. Jego właściwości są nieocenione. Oprócz obniżania cholesterolu, ochrony układu pokarmowego i krążenia, dostarcza również sporo bezcennej witaminy E. Koniecznie wypróbujcie!

#4 Olej z czarnuszki

Coraz popularniejszy olej o pikantnym, gorzkawym smaku, wspaniale sprawdzi się w dressingach do sałatek. Wspomaga działanie całego organizmu, działając znakomicie na wzrok. Redukuje objawy alergii, jest źródłem takich witamin, jak E i A, a także steroli i mikroelementów.

#5 Olej konopny

Obok oleju lnianego, zaliczany do jednych z najbardziej prozdrowotnych. Jego smak jest dosyć wyrazisty, z orzechową nutą. Przede wszystkim jest ogromnym źródłem kwasów nienasyconych omega-6. Olej konopny wspomaga pracę narządów wewnętrznych, zmniejsza i reguluje poziom cholesterolu, chroni przed nowotworami, korzystnie wpływa na mózg.

Warto odwiedzić sklepy ze zdrową żywnością i zdobyć się na wydatek rzędu kilkunastu, czasem kilkudziesięciu złotych. Zdrowie na talerzu w letnim wydaniu gwarantowane! Zwracajmy uwagę na sposób tłoczenia olejów, najlepiej, aby były nierafinowane. Co ważne: aby nie traciły swoich cennych właściwości, przechowujmy je w ciemnych butelkach i chłodnych miejscach.