Jaką wodę wybrać dla zdrowia?

2018-05-11 Jaką wodę wybrać dla zdrowia?


Czy woda może zaszkodzić? Czy woda może leczyć? I którą najlepiej wybierać, kiedy upały dają w kość? Specjalnie dla was przygotowaliśmy mały przegląd wód, które możecie kupić w niemalże każdym sklepie. Dobrze wiedzieć, co się pije!

O tym, jak ważna jest woda i jak istotne jest, aby wypijać minimum 2 litry każdego dnia, wie niemal każdy, a zwłaszcza osoby aktywne fizycznie, który powinny spożywać jej jeszcze więcej (pisaliśmy już o tym w zimie). Czy zastanawialiście się jednak, jak bardzo różnią się od siebie wody, dostępne na półkach supermarketów?

Wody mineralne

Ważna informacja: nazwa „woda mineralna” nie zależy już od zawartości składników w wodzie i może dotyczyć wszystkich wód wydobywanych spod ziemi. Właśnie dlatego również w przypadku wód mineralnych trzeba czytać etykiety!

Warto przy tej okazji dodać, że wody mineralne mogą być wysokomineralizowane (powyżej 1500 mg/l), średnio lub niskomineralizowane. W przypadku tych pierwszych, można nimi uzupełnić niedobory minerałów w organizmie, dlatego dobrze mieć je pod ręką, choć nie codziennie.

Wody średnie można pić w nieograniczonych ilościach, aby ugasić pragnienie. Jest to bezpieczne, bo nie naruszają równowagi elektrolitycznej w naszym organizmie.

Wody źródlane

Około 75% wód, które znajdziemy na sklepowych półkach to właśnie wody źródlane, które zaliczamy do wód mineralnych niskomineralizowanych, posiadających śladowe ilości składników mineralnych.

Takie wody znakomicie sprawdzą się do gotowania, parzenia herbaty lub kawy i innych domowych czynności. Powinny po nie sięgać również kobiety w ciąży i osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Wody źródlane gaszą pragnienie i będą dobrym rozwiązaniem w upalne dni, kiedy wypijamy nawet cztery litry płynów.

Wody stołowe

To woda źródlana, do której dodano minerały. W efekcie jest ich więcej niż w wodzie źródlanej, ale mniej niż w naturalnej mineralnej.

Wody lecznicze

Nieco ciężej dostępne, ale zapewne spotkaliście się z nimi w różnych zakątkach Polski. Zawierają w sobie dużą ilość składników mineralnych, od 2000 mg/l do nawet 24 000 mg/l. Ich zapach i smak jest specyficzny, wręcz nieprzyjemny, za to właściwości prozdrowotne są wyjątkowe. Poprawiają metabolizm, łagodzą choroby żołądka, pomagają walczyć z cukrzycą – to tylko kilka przykładów. Ze względu na wysoką mineralizację, nie wolno spożywać ich zbyt często i najlepiej skonsultować się w tej sprawie z lekarzem.

Wody smakowe i wody aromatyzowane

Wody smakowe cieszą się dużym powodzeniem, tymczasem to nic innego jak napoje, zaprawiane cukrem i sztucznymi aromatami. Częste spożywanie nie jest wskazane, podobnie jak w przypadku dosładzanych soków lub napojów gazowanych. Nie czytając etykiet, możemy się nabrać, w końcu woda to woda, a smak truskawkowy to wartość dodana. Nic bardziej mylnego! O wiele lepiej samodzielnie dodać do wody owoce i mieć pewność, że znajdziemy w niej samo zdrowie. Smacznego!