Dietetyczne sposoby na stresujący dzień

2018-05-13 Dietetyczne sposoby na stresujący dzień


Każdy dzień stawia przed Tobą inne wyzwania: egzamin, ważna prezentacja, skomplikowany zabieg, duży wysiłek fizyczny. Jeśli w odpowiednim czasie dostarczysz sobie kolejnych dawek energii, Twój organizm będzie pracował na najwyższych obrotach przez cały dzień.

Zacznij od śniadania
Dwie kromki pełnoziarnistego chleba posmarowane masłem orzechowym dostarczą Ci długo uwalnianej energii na start oraz dużo magnezu, który chroni serce przed hormonem stresu – adrenaliną.
Na przekąskę
Wybierz gorzką czekoladę lub banana, które aktywizują wydzielanie serotoniny – hormonu dobrego samopoczucia.
Najważniejsze zasady energetycznego odżywiania, dzięki którym będziesz pełen energii nawet w najbardziej ciężkie i stresujące dni:
1. Nie jedź na rezerwie – staraj się mniej więcej co 3-4 godziny dostarczyć organizmowi kolejnej porcji energii.
2. Przed dużym wysiłkiem fizycznym lub umysłowym ostatni posiłek zjedz 2 godziny wcześniej. W decydującym momencie żołądek nie powinien być zajęty trawieniem, które zabiera energię i utrudnia pracę przepony przy oddychaniu.
3. Natomiast mała przekąska przed startem (kawałek banana, wafelek ryżowy) dostarczy Ci dodatkowy zastrzyk energii. Węglowodany natychmiast podniosą poziom cukru we krwi i sprawią, że przez najbliższą godzinę będziesz pracował na wysokich obrotach.
4. Jedz powoli. Połknięte w pośpiechu i źle przeżute jedzenie dłużej obciąża żołądek.
5. W czasie stresu staraj się nie jeść jednocześnie rzeczy gorących i bardzo zimnych (np. lody popite kawą), ponieważ może to doprowadzić do rozstroju żołądka.
6. Przy ciężkiej pracy pij często soki owocowe zmieszane z wodą mineralną. Jej pH zadba o to, by węglowodany i witaminy w odpowiednim czasie dotarły do krwi.