Letnie przysmaki - czy to grozi zbędnymi kilogramami?

2018-05-25 Letnie przysmaki - czy to grozi zbędnymi kilogramami?


Zazwyczaj o zimie myślimy, jak o czasie, w którym łatwo przytyć, głównie z powodu cięższej diety. Teoretycznie, mamy wtedy większy apetyt, sięgamy po tłustsze potrawy, zjadamy posiłki bardziej kaloryczne niż latem, bo brakuje świeżych warzyw sezonowych. Skoro takie są fakty, jak to możliwe, że w wakacje również przybywa nam kilogramów?

Czy w lato możemy jeść bez umiaru, bo produkty sezonowe są lekkie i zdrowe? A może i tak wszystko zostanie „wypocone” w upalne dni? Niestety, to nie tak… Owszem, w lato więcej się ruszamy, ale warto patrzeć na to, co ląduje na naszym talerzu. W przeciwnym razie może nas czekać jesienne rozczarowanie.

#1 Kawy – mrożone, smakowe

W letnie dni o wiele częściej bywamy na mieście, sięgając po wszelkie dobrodziejstwa – mrożone kawy lub kawy smakowe. Niestety, wiele z nich to prawdziwe bomby kaloryczne. Odpowiedzialne za to są dodatki – słodkie syropy z wysoką zawartością cukru, czekolada, karmel, śmietana i oczywiście lody, dodawane do kawowych mieszanek. Co zrobić, by uniknąć takich niespodzianek? Zamawiajmy świadomie! Pytajmy o skład kawy mrożonej, prośmy o zamienniki. Wybór zawsze należy do nas.

#2 Kolorowe drinki bezalkoholowe

Zanim przejdziemy do napojów z alkoholem, warto zwrócić uwagę na soki, które pijemy czasem chętniej niż zwyczajną wodę. Wydaje się, że kolorowe drinki na bazie soków (bez alkoholu), podawane w restauracjach, to samo zdrowie i skuteczne ugaszenie pragnienia. Niestety, większość z nich zawiera w sobie nie tylko konserwanty, ale również… sporą dawkę cukru. Lepiej zamawiać soki świeżo wyciskane lub po prosty – wodę z lodem i cytryną.

#3 Drinki

Jedna szklaneczka mojito to 190 kalorii. Cuba libre z dodatkiem coli to 201 kalorii, a cosmopolitan - 140 kalorii. Oznacza to, że letnia impreza może się okazać o wiele cięższa, niż się wydaje! Pijmy alkohol z umiarem – nie tylko ze względu na procenty, ale również puste kalorie.

#4 Lody

To akurat oczywiste i nie chodzi o to, aby odmawiać sobie lodów. Jeżeli jednak to nasz ulubiony przysmak, szukajmy sorbetów bez cukru. Coraz łatwiej znaleźć je w supermarketach. Ewentualnie warto zaoszczędzić i przygotować sorbety samodzielnie! W Internecie z łatwością kupicie foremki i patyczki. Warto wiedzieć - jedna gałka lodów śmietankowych to ok. 131 kalorii. Jedna gałka sorbetu to… ok. 50 kalorii. Różnica robi wrażenie, prawda?

#5 Wody smakowe

Wypijanie codziennie 3 litrów wody smakowej, słodzonej cukrem i zaprawianej sztucznymi aromatami, to fatalny pomysł. Jedna szklanka wody o smaku truskawkowym to… 60 kalorii! Jeżeli chcemy urozmaicić smak wody – sami dodajmy do niej owoce i orzeźwiającą miętę. Taki napój ma 0 kalorii.

#6 Sałatki

Sałatka zawsze jest lekka, ale skład tego, co będziemy zajadać, jest bardzo ważny. Sałatki z pleśniowym serem, smażonym boczkiem i białym pieczywem to sporo niepotrzebnych kalorii. Zamiast ciężkich serów, wybieramy raczej warzywa i grillowane (nie smażone) ryby. Zwracajmy również uwagę na sosy – czy nie są przypadkiem na bazie majonezu, z dodatkiem cukru?

Dbajmy o jakość jedzenia o każdej porze roku. To się naprawdę… opłaci!