Truskawki, nasz najlepszy przyjaciel

2018-06-06 Truskawki, nasz najlepszy przyjaciel


Truskawki? Tak! Zarówno dla osób aktywnie uprawiających sport, jak i dla tych, którzy walczą ze zbędnymi kilogramami. Jeśli obawiacie się jeść za dużo truskawek, rozwiewamy wszelkie wątpliwości: warto! Korzystajmy, póki są smaczne i świeże.

Wartości odżywcze truskawek są wyjątkowe – to moc witamin i minerałów (m.in., wapnia i fosforu), wspomagająca leczenie anemii. W zaledwie jednej szklance owoców znajdziemy aż 82 mg witaminy C (cudowne, prawda?). To z kolei sprawia, że truskawki mają właściwości przeciwnowotworowe. Obniżają poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko chorób serca, i co bardzo ważne – mogą je spożywać osoby z cukrzycą. Ich indeks glikemiczny równia się 40, a flawonoidy, które znajdują się właśnie w truskawkach mogą zmniejszać powikłania, wynikające z cukrzycy typu 1.

Truskawki na odchudzanie?

Zdecydowanie tak. Pektyny pobudzają pracę jelit, a zawarte w owocach truskawki kwasy wspomagają przemianę materii. To oczywiście duże uproszczenie, ale jak widać – regularne spożywanie truskawek może przynieść ogromne korzyści. Zwłaszcza, że w 100 g produktu zawierają się jedynie 32 kalorie.

Bardzo ważne – myj truskawki!

Niestety, truskawki nie są wolne od pestycydów i zanieczyszczeń z powietrza, choć w Polsce nie prowadzi się na ten temat badań. Ważne, aby nie jeść ich „prosto z koszyczka”, ale porządnie umyć pod bieżącą wodą, a następnie natychmiast spożyć. Wilgotne truskawki potrafią spleśnieć w ciągu kilku godzin.

Czy truskawki mają minusy?

Wszystko, co dobre, musi mieć wady. Truskawki potrafią silnie uczulać, zwłaszcza dzieci. Poza tym, mogą powodować biegunki.

Co zrobić, aby było naprawdę dietetycznie?

Truskawki ze śmietaną i cukrem to już nie zdrowa przekąska, ale mała bomba kaloryczna. Proponujemy jeść je w całości, bez dodatków. Koktajl truskawkowy można dosłodzić bananem lub odrobiną miodu. Polecamy także błyskawiczny dżem z nasionami chia:

2 szklanki obranych truskawek

4 łyżki nasion chia

1 łyżka miodu

Truskawki należy zmiksować z miodem, a następnie dodać chię i całość wymieszać dokładnie łyżką. Masę przelać do słoiczka i pozostawić na ok. 6 h w lodówce. Dżem gotowy!

Pozostaje proste podsumowanie – korzystajmy z sezony na truskawki!