Sport dobry dla psychiki

2018-06-15 Sport dobry dla psychiki


Depresja to złożona i poważna choroba, która dotyka wszystkie grupy społeczne i populacje na całym świecie. Zmaganie się z nią to nierówna walka. Czy sport ma coś do rzeczy?

Jak pokazują najnowsze badania opublikowane przez naukowe czasopismo JAMA Psychiatry, aktywność fizyczna, a konkretnie zwiększona praca mięśni, wspomagają walkę z depresją i łagodzi jej objawy.

To nie wszystko: trening wytrzymałościowy może skutecznie wspomóc redukowanie lęku, podobnie jak ćwiczenia aerobowe. Wyniki opublikowano na podstawie badania, w którym wzięło udział aż 1870 osób. Jak się okazało, badani u których objawy choroby psychicznej były łagodne lub umiarkowane, odnotowały bardzo pozytywny wpływ treningu. Niestety, dla osób z ciężką depresją sport nie wykazał działania leczniczego.

Co to oznacza dla osób, które są zdrowe?

Przede wszystkim to dowód na to, że aktywność fizyczna nie jest związana jedynie z naszym ciałem. Bezustanna walka o smukłą sylwetkę to jedno, ale o wiele ważniejsze jest nasze samopoczucie. To, co może pomóc nam w walce z codziennym, pozornie niewinnym stresem, jest bezcenne. Co więcej, sport nie ma skutków ubocznych i kosztuje o wiele mniej niż leki lub wizyty u specjalistów.

Sport a psychika

Aktywność fizyczna rozluźnia, pozwala lepiej radzić sobie z napięciem, a nawet korzystnie wpływa na funkcje poznawcze - czyli może odpowiadać za podwyższenie naszej inteligencji. Co ciekawe (i chyba łatwo zauważalne), osobom aktywnym o wiele prościej dbać o poczucie własnej wartości. Trening buduje świadomość ciała, ale nie tylko – pozwala nam poznać samych siebie i zmierzyć się ze słabościami.

Bardzo pozytywnie może na nas wpłynąć sportowa rywalizacja, jako pole do odnoszenia sukcesów, ale również radzenia sobie z porażkami. To drugie to szczególnie cenna umiejętność.

Sport jest rekomendowany dla każdego: dzieci, osób w kwiecie wieku i seniorów. Każdej grupie  wiekowej przynosi on korzyści, warunkiem jest jedynie regularność i dostosowanie treningów do potrzeb. Pamiętajcie: nawet od sportu można się niezdrowo uzależnić, dlatego obserwujcie siebie i korzystajcie z porad zawodowców. To zawsze działa!

Codziennie bądź aktywny

Aby sport mógł na nas wpłynąć, warto trenować minimum trzy razy w tygodniu, a codziennie ruszać się około 60 minut (spacery, chodzenie piechotą, sprzątanie – wszystko możemy do tego wliczać). Nie zaniedbuj tego zwłaszcza jesienią i zimą. Ważne jest również rozciąganie mięśni i aktywna, świadoma relaksacja ciała. Efekty mogą przerosnąć wasze najśmielsze oczekiwania!