Otyłość brzuszna

2018-06-19 Otyłość brzuszna


 Jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się ona zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha. Jest to problematyczne nie tylko ze względów estetycznych. Otyłość brzuszna niesie za sobą szereg powikłań, które negatywnie wpływają na nasz organizm. Jakie są zatem przyczyny jej występowania? Jak leczyć otyłość brzuszną? Jaki wpływ mają nasze nawyki żywieniowe na powodowanie tego typu otyłości?

 

Dlaczego otyłość tzw. brzuszna jest niebezpieczna?

W otyłości brzusznej tłuszcz gromadzi się nie tylko pod skórą, ale również w narządach wewnętrznych - w mięśniach szkieletowych, sercu, trzustce, wątrobie. Otłuszczenie narządów wewnętrznych pogarsza ich pracę. Zwiększa ryzyko nowotworów.

Tkanka tłuszczowa umiejscowiona na brzuchu jest aktywnym narządem wydzielania wewnętrznego. Nadmiar wolnych kwasów tłuszczowych prowadzi do wzrostu produkcji insuliny oraz substancji zapalnych i enzymów przyczyniających się do nadciśnienia tętniczego. Tłuszcz zlokalizowany na brzuchu sprzyja podwyższeniu poziomu cukru i trójglicerydów oraz obniżeniu frakcji dobrego cholesterolu (HDL) we krwi.

 

Otyłość brzuszna – przyczyny

Za główną przyczynę otyłości uznaje się niezdrowy styl życia – w tym dietę i brak aktywności fizycznej. Nadmierna podaż kalorii na dobę w stosunku do potrzeb i możliwości organizmu, powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. Częściej do rozwinięcia otyłości brzusznej predysponowani są mężczyźni, u których tkanka tłuszczowa z reguły lokalizuje się w okolicach brzucha i klatki piersiowej. Niektóre kobiety, zwłaszcza z zaburzeniami hormonalnymi, także mogą cierpieć na otyłość brzuszną. W tej grupie kobiet do otyłości typu „jabłko” dochodzi zwykle w okresie menopauzy. Wpływ na rozrost tkanki tłuszczowej ma nie tylko dieta, ale również predyspozycje genetyczne, czynniki środowiskowe, tryb życia oraz typ sylwetki danej osoby, który może prowadzić do otyłości brzusznej. Niektóre leki mogą powodować odkładanie się tkanki tłuszczowej właśnie w okolicach jamy brzusznej.

 

Jak się pozbyć otyłości tzw. brzusznej?

  • Jedz mądrze. Wybieraj białe mięso, drobiowe wędliny, smalec zastąp olejem, białe pieczywo - razowym. Zrezygnuj z potraw smażonych, panierowanych. Włącz do diety ryby morskie - zawierają kwasy omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu. Jedz regularnie, nie zapominaj o piciu jak największych ilości wody .

  • Ćwicz. Osoby z otyłością powinny jednak ostrożnie dawkować aktywność fizyczną, żeby zbytnio nie obciążać stawów oraz nie zniechęcić się do ćwiczeń. Gdy masz jakąś chorobą przewlekłą, np. nadciśnienie, cukrzycę, ustal rodzaj aktywności z lekarzem. Najlepszy jest spacer, jogging, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, marsz na stepperze. Ale staraj się ruszać przy każdej okazji.

  • Pokonaj stres. Klucz do sukcesu leży w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Dlatego organizując dzień, trzymaj się listy priorytetów i nie bierz sobie na głowę za dużo. Codziennie znajdź przynajmniej pół godziny tylko dla siebie. Rób wtedy to, co cię odpręża. Wskazana jest joga, muzyka relaksacyjna, medytacje. Warto na koniec ciężkiego dnia wykonać proste ćwiczenie. Usiądź na podłodze na piętach, złóż przed sobą ręce, by dłonie i palce do siebie przylegały. Zamknij oczy i rozluźnij się. Nabierz powietrza i powoli wypuść. Gdy się rozluźnisz, pomyśl o czymś przyjemnym.