Funkcjonalny trening siłowy

2018-07-11 Funkcjonalny trening siłowy


Wytrzymałość funkcjonalna i ogólna sprawność fizyczna całego organizmu pomaga nam w
sprawnym funkcjonowaniu każdego dnia. Wytrzymałość funkcjonalna to siła, którą
potrzebujemy np: w życiu codziennym: podnoszenie naszych dzieci, noszenie siatek z
zakupami czy podnoszenie ciężkich przedmiotów z podłogi.

To są niektóre z aktywności

codziennych, które bazują na naszej wytrzymałości funkcjonalnej. Niezależnie czy jest to
uprawianie sportu, nasza praca czy po prostu aktywny tryb życia, to właśnie wytrzymałość
funkcjonalna ułatwia naszą szeroko rozumianą sprawność fizyczną.
Przysiady i wykroki są najlepszym przykładem treningu funkcjonalnego. Te zintegrowane
ćwiczenia używają wielu mięsni, wielu stawów i należą do tzw. ćwiczeń złożonych, podczas
gdy ćwiczenia izolowane jak np: wyprost nogi (eng.leg extensions) angażują tylko jeden
konretny mięsień, jeden staw.
Trening funkjonalny kojarzony jest z treningiem wyłącznie dla osób dobrze wytrenowanych.
Nic bardziej błędnego. Trening oparty na ćwiczeniach złożonych jest dla każdego, należy
jedynie dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń do poziomu wytrenowania ćwiczącego.
Naistotniejszą kwestią jest trenować bezpiecznie. Wykonywanie wielu ćwiczeń z treningu
funkcjonalnego wymusza na nas użycie mięśni stabilizujących, np: lądowanie po wyskoku
wymaga od nas mięśni stablizujących kolano jak również mięśni utrzymujących naszą
równowagę np: mięśnie brzucha, grzbietu, mięśnie głębokie. Sposób w jaki wylądujesz, w
jaki sposób ułożysz całe ciało oraz kolana, stopy wpłynie znacząco na fakt czy zakończysz to
ćwiczenie z kontuzją czy też nie. Zatem trening funkcjonalny bez wątpienia poprawia nie
tylko siłe oraz balans znacznie lepiej, niż zestaw ćwiczeń izolowanych, ale również pomaga
skorygować kontrolę całego ciała, a tym samym zapobiega kontuzjom.
W Les Mills trening funkcjonalny jest trzonem wszystkich naszych programów. Stosujemy
starannie wybrane ruchy, które poprawiją kontrolę nad całym ciałem, jak również usprawniają
poczucie równowagii.
CXWORX® - jest dobrym przykładem 30 min zajęć z grupy programów Les Mills, który
skupia się na dynamicznym treningu mięśni brzucha, pośladków i pleców. To idealne
ćwiczenia, aby poprawić siłę funkcjonalną, równowagę, a tym samym zmniejszyć ryzyko
kontuzji przy wykonywaniu różnych ćwiczeń treningu funkcjonalnego. CXWORX® stanowi
bardzo dobrą kombinację z innymi programami Les Mills np: po treningu BODYCOMBAT®
uczestnicy udają się na zajęcia CXWORX®, lub SH’BAM® kończą 30 min CXWORX® itd   
CXWORX® łączy w sobie to co najlepsze czyli:

  • Trening mięśni tułowia i brzucha
  • Trening wytrzymałości siłowej ćwiczących
  • Trening funkcjonalny

​Ostatnie badania dr Jinger Gottschall i Stanowego Universytetu w Pensylwanii potwierdziły,
że zintegrowane ćwiczenia dostarczają najszybszy i najbardziej efektywny sposób na trening
core. Wyniki te są kluczowe w tworzeniu programu CXWORX®.