Czy pot oznacza udany trening?

2018-07-20 Czy pot oznacza udany trening?


Osoby aktywne fizycznie można podzielić na takie, które uważają, że trening bez solidnej dawki potu się nie liczy i takie, które wstydzą się potu i za wszelką cenę chcą go uniknąć. A jakie są fakty? Czy pocenie się w trakcie treningu świadczy o tym, że jest on udany i efektywny?

Pot to naturalny mechanizm organizmu, który zapobiega przegrzaniu się. I tyle! Nie jest sposobem na pozbywanie się toksyn i na pewno nie oznacza zwiększonej ilości „spalonego tłuszczu”.

Pot i sport

Jedni pocą się obficie, inni – niemal niezauważalnie. Prawda czy mit? Wszystko zależy od warunków, w jakich trenujemy. Liczy się nie tylko temperatura, ale również wilgotność powietrza. Łatwo zauważyć, że w parny dzień pocimy się obficie, a zimą – nieznacznie. Co ciekawe, nasz organizm niejako uczy się reagowania na wzrost temperatury ciała. Oznacza to, że początkujący sportowiec może spocić się nieco później niż osoba, która trenuje regularnie. A przecież wydaje się, że powinno być odwrotnie, prawda? Dodatkowo badania potwierdzają, że mężczyźni pocą się szybciej od kobiet.

Czy pocąc się, schudnę?

Niestety, nie. Wydalaniem potu, a redukcja tkanki tłuszczowej to dwie różne sprawy, choć niektórzy uważają, że stracili kilka kilogramów właśnie poprzez pocenie się. To błędne przekonanie bierze się niestety z odwodnienia, które może nastąpić w trakcie treningu. Uzupełniając niedobór wody, waga powinna się „uzupełnić” z powrotem.

Pot oznacza udany trening

Udany trening to taki, na którym osiągamy zamierzony cel. Ilość potu nie świadczy o ilości spalonych kalorii lub odpowiedniej pracy mięśni. Właśnie dlatego tak ważna jest świadomość, które ćwiczenia przynoszą efekty, jak je wykonywać i w jakich układach. Czasem pot jest dla nas świadectwem, że idziemy w dobrym kierunku, ale to błąd. Miejmy świadomość tego, jak sport oddziałuje na nasze ciało!

Czy warto trenować, gdy jest gorąco?

W lecie, zwłaszcza w trakcie upałów i parnych dni, nasz organizm będzie miał problem ze schłodzeniem się. Pot w takich warunkach paruje wolniej, dlatego łatwiej o przegrzanie. Rozwiązaniem jest wybór klimatyzowanej siłowni, w której trening jest komfortowy o każdej porze roku, lub ćwiczenia wczesnym rankiem lub po zmroku, kiedy temperatura nieco spada.

Czy pot jest nieatrakcyjny?

Nie ma się czego wstydzić. Wszyscy się pocimy, a pot to również feromony, które są częścią naszej atrakcyjności seksualnej. Mówiąc najprościej – przyciągają! Zamiast wstydzić się pocenia na siłowni, warto pomyśleć, jak wiele korzyści przynoszą regularne ćwiczenia, bez względu na temperaturę i pogodę. Tylko to się liczy, prawda?