Nie zasiedź się na śmierć!

2018-08-10 Nie zasiedź się na śmierć!


Siedzenie zabija. Niestety. Na łamach „Annals of Internal Medicine” opublikowano badania, które potwierdzają, że spędzanie zbyt długiej ilości czasu w pozycji siedzącej mogą stać się przyczyną zgonu. Dlaczego? Bo właśnie siedzenie sprzyja rozwojowi cukrzycy lub nadciśnienia

Naukowcy przebadali ok. 8 tys. osób w wieku 45 lat. Okazało się, że na 16 godzin aktywności w ciągu dobry (a więc czasu, gdy nie śpimy), aż 12,3 godzin badani spędzają bez ruchu, w pozycji siedzącej lub leżącej. Najbardziej narażone na zgon były osoby, które siedziały.

Najgorszą wiadomością jest jednak to, że na zwiększone ryzyko nie wpływało to, czy dana osoba uprawia sport, czy nie. Siedzenie sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia, cukrzycy i części schorzeń nowotworowych.

Jak przeciwdziałać problemowi?

Oczywiście, najprostszą odpowiedzią będzie: ruszajmy się! Oto kilka wskazówek, które… mogą uratować życie.

  1. Nastaw budzik na biurku, aby co 10-15 minut mobilizował cię do wstania. W tym czasie spróbuj się przejść (wybierz do tego schody) lub zrób kilka ćwiczeń rozciągających.
  2. Dobierz odpowiednie krzesło! Kup poduszkę sensoryczną, która pomoże twoim plecom. Jeśli to możliwe, co jakiś czas zamieniaj krzesło na piłkę do ćwiczeń.
  3. Staraj się jak najwięcej chodzić w ciągu dnia – unikaj schodów ruchomych i wind. Parkuj z dala od pracy lub wysiadaj dwa przystanki wcześniej.
  4. Ćwicz mięśnie, one będą dla ciebie pracowały także w trakcie siedzenia.
  5. Regularnie się rozciągaj. Przynajmniej przez dziesięć minut dziennie!
  6. Zainwestuj w biurko z blatem podnoszonym do pozycji stojącej. To koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych, ale uwierzcie nam – ta inwestycja naprawdę się opłaca!

Regularnie ćwicz i staraj się pracować na stojąco – to może uratować twoje życie, ale przede wszystkim pomoże ci uniknąć bólów kręgosłupa, która z wiekiem stają się coraz poważniejsze i dotkliwsze.

Siłownia – jakie ćwiczenia wybierać?

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, wybieraj zróżnicowane ćwiczenia. Na pewno warto zadbać o siłę. Nie bój się ciężarów, mogą tylko wzmocnić twoje ciało! Zapisz się koniecznie na zdrowy kręgosłup, pilates, joga i stretching. Oprócz tego przyda się także spora dawka energii, na przykład podczas zumby lub jumping fitness.

Staraj się pamiętać o każdej części ciała – stopach, nadgarstkach, łydkach. One również potrzebują rozciągania i ćwiczeń! Warto zaangażować się w takie planowanie dnia, aby nawet w przypadku siedzącej pracy, nie zasiedzieć się na… śmierć.