Fit jesień w zdrowej diecie

2018-08-30 Fit jesień w zdrowej diecie


Sierpień prawie dobiegł końca, a do drzwi już puka jesień. A konkretnie: widać ją nie tylko na zewnątrz, ale również na sklepowych półkach, gdzie pojawiają się pierwsze dynie, smaczne gruszki i jabłka. To może oznaczać tylko jedno: jesienna zmiana na talerzach!

Istnieje wiele teorii odnoszących się do zdrowej, zbilansowanej diety. W zasadzie każdy powinien układać ją dla siebie indywidualnie, ale jedno będzie stanowiło wspólny mianownik: produkty sezonowe. To zdecydowanie najprostszy i najtrafniejszy wyznacznikiem tego, co dostarczy nam wielu potrzebnych składników odżywczych. Co wobec tego powinno się znaleźć w naszym codziennym menu?

pin

Dynie

Jesienią numerem jeden będą bez wątpienia dynie. I bardzo dobrze, bo to pyszne warzywo, którego można używać w kuchni na wiele sposobów. Dynie mają mnóstwo odmian (aż 45!), dlatego każdy znajdzie dla siebie taki rodzaj, który zasmakuje najbardziej. Najlepiej upiec kawałki dyni w piekarniku. Zapas można z powodzeniem mrozić.

Dynie mają dosyć wysoki indeks glikemiczny (75), dlatego cukrzycy powinni ostrożnie wprowadzać ją do swojej diety. Dobrze łączyć ją z innymi warzywami i wyrazistymi przyprawami, które dodają jej smaku i wydobywają z niej to, co najlepsze.

Jakie wartości ma dynia? To źródło witamin, m.in. C, A i E, a także wapnia i żelaza. Jest niskokaloryczna i pomaga organizmowi pozbywać się toksyn. Miłośników gotowania ucieszy to, że można ją wykorzystywać zarówno do słonych, jak i słodkich potraw. Sprawdzi się, jako pure do wypieków (o czym weganie doskonale wiedzą), a także jako dodatek do dań warzywnych (np. zup i gulaszów). Bardzo często przygotowuje się ją w formie smacznej zupy-krem, który jest sycąca i rozgrzewająca.

Orzechy

Kolejny dar jesieni. Orzechy powinny stać się dodatkiem do wielu potraw: sałatek, owsianek, a nawet wypieków. Są pożywne, mają witaminy i zdrowe tłuszcze. To kapitalna przekąska, którą zawsze możemy mieć przy sobie. Warto podprażyć je nieco na patelni, aby wydobyć ich aromat. Szczególnie polecamy orzechy włoskie i laskowe.

Kiszonki

Trudno przecenić ich właściwości odżywcze. Kiszone ogórki lub kapusta to źródło witamin B i C, a do tego kiszone warzywa mają naprawdę niewiele kalorii. Pomagają odbudowywać florę jelitową i wzmacniają organizm. Kiszonki można przygotowywać samodzielnie, lub kupować je w sklepach, zwracając uwagę, aby warzywa były kiszone, a nie kwaszone. Kwaszenie mało ma wspólnego z naturalną fermentacją, która wymaga czasu.

Jesienne warzywa i owoce

Jesienią i zimą powinniśmy zwrócić uwagę na buraki, marchewkę, wspomniane wcześniej dynie oraz kapustę. Przygotujemy z nich sycące i rozgrzewające potrawy, bo właśnie takich najbardziej potrzebujemy w tym okresie. Jeżeli chodzi o warzywa liściaste – warto poszukiwać na półce szpinaku, który ma swoją zimową odmianę.

Spośród owoców wybierajmy polskie jabłka, gruszki i śliwki, a także cytrusy i banany.

Jak widać, zasady nie są skomplikowane, a ilość przepisów i pomysłów, jakie znajdziecie w sieci – nieskończona. Jesień sprzyja spożywaniu potraw na ciepło, a do łask wracają kasze, soczewica, sycące zupy i dania jednogarnkowe. A to wszystko w lekkim, łatwo strawnym wydaniu, bo rozgrzewająca kuchnia wcale nie musi być tłusta i ciężka. Smacznego!