OMEGA 3 – HIT czy KIT?

2017-03-27 OMEGA 3 – HIT czy KIT?

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) Omega 3 są chyba najbardziej przebadanymi i poznanymi kwasami, które mają ogromny wpływ na działanie naszego organizmu. Zaliczamy do nich kwas alfa-linolenowy (ALA) znajdujący się przede wszystkim w olejach, nasionach i orzechach oraz kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaeniwy (DHA), które znajdziemy w rybach morskich i algach.

W naszym organizmie z ALA jest możliwość syntetyzowania DHA i EPA jednak jest to bardzo mało wydajny proces, więc śmiało można powiedzieć, że wszystko kwasy należy dostarczać do organizmu z zewnątrz, z pożywieniem.

Kwasy Omega 3 mają fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Stanowią wyjątkowy budulec naszych komórek. Dzięki nim błona komórkowa lepiej funkcjonuje, a to usprawnia wszystkie procesy życiowe. Biorą udział w stymulowaniu licznych procesów życiowych. Działają bardzo mocno przeciwzapalnie.

Najważniejszy jest ich stosunek do Omega 6 (oleje, nasiona) głównie kwasu arachidonowego, z którego powstają eikozanoidy, mające działanie prozapalne i prozakrzepowe, oraz leukotrieny, odpowiadające za reakcje alergiczne.

Problem polega na tym, że kwasy omega-6 i omega-3 współzawodniczą o te same enzymy. Jeśli dostarczymy organizmowi tylko śladowych ilości omega-3, to te enzymy będą jak gdyby anektowane przez kwasy omega-6. W diecie powinna być więc zachowana równowaga pomiędzy kwasami omega-6 a omega-3. Idealnie, by był to stosunek 1:1, ale to mało możliwe, dlatego przyjmuje się, że dobry byłby już stosunek 4:1. Niestety, we współczesnej diecie te proporcje wynoszą średnio 20:1.

WPŁYWA KWASÓW OMEGA 3 NA POSZCZEGÓLNE UKŁADY.

UKŁAD KRWIONOŚNY:

• Przeciwdziałają arytmii serca i migotaniu przedsionków w przypadku zawału
• Zapobiegają miażdżycy
• Mają zdolność do rozrzedzania krwi redukując jej lepkość i nadmierną krzepliwość
• Uniemożliwiają przyklejenie się krwinek do uszkodzonych ścian naczyń krwionośnych przez co zapobiegają powstawaniu zakrzepów i zatorów, zmniejszając ryzyko udaru niedokrwiennego u osób starszych
• Stabilizują podwyższone ciśnienie krwi i poprawiają odporność na zmienność rytmu serca
• Zmniejszają śmiertelność u osób z sepsą lub wstrząsem
• Zmniejszają ilość trójglicerydów i złego cholesterolu
• Zapobiegają małopłytkowości (trombocytopenii)
• Są skuteczną bronią przeciwko białaczce szpikowej

UKŁAD NERWOWY (mózg zbudowany jest w 60% z kwasów tłuszczowych z czego 25% to omega3):

• Poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przesyłanie sygnałów nerwowych
• Wpływają na zmniejszenie uszkodzeń nerwów będących przyczyną drętwień oraz drżenia
• Zabezpieczają przed uszkodzeniami nerwów przy cukrzycy i stwardnieniu rozsianym
• Pomagają w leczeniu zwyrodnieniowej choroby parkinsona
• Polepszają samopoczucie poprzez zwiększenie poziomu serotoniny – neuroprzekaźnika wpływającego pozytywnie na nasze samopoczucie
• Pozwalają utrzymywać dobrą formę umysłową ludzi starszych, oraz zmniejszają ryzyko choroby Alzheimera i demencji
• Wspomagają leczenie schorzeń psychicznych: schizofrenii, dysleksji, dystrakcji, autyzmu, depresji oraz manii w zaburzeniu dwubiegunowym
• Pozytywnie wpływają na kształtowanie się i rozwój mózgu oraz całego układu nerwowego płodu, co pozytywnie wpływa na intelekt i kreatywność
• Stymulują poprawny rozwój ruchowy niemowlęcia

UKŁAD POKARMOWY:

• Korzystnie wpływają na przemianę materii i łagodzą stany zapalne jelit
• Chronią przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy
• Wzmacniają, uszczelniają i regenerują błony śluzowe przewodu pokarmowego
• Uniemożliwiają powstanie kamieni żółciowych oraz rozpuszczają już istniejące
• Przyspieszają metabolizm i korzystanie wpływają na procesy spalania tkanki tłuszczowej jednocześnie zapobiegając jej odkładaniu
• Zapobiegają cukrzycy i mają działanie odwracające insulinooporność
• Zmniejszą częstość wystąpienia nowotworu jelita grubego, żołądka i trzustki
• Wspomagają leczenie przewlekłego zapalenia wątroby typu C

UKŁAD SZKIELETOWY:

• Łagodzą objawy choroby zwyrodnieniowej stawów, reumatoidalnego zapalenia stawów, oraz innych schorzeń stawowo–kostnych
• Sprzyjają likwidacji przewlekłych stanów zapalnych
• Zwiększają skuteczność leków przeciwzapalnych
• Zmniejszają resorpcję kości (utratę masy kostnej) wspomagając profilaktykę i leczenie osteoporozy

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY:

• Zapobiegają przewlekłym zapaleniom i autoagresji systemu odpornościowego
• Przeciwdziałają alergiom
• Zapobiegają powstaniu nowotworów
• Regenerują organizm w przypadku poważnych zachorowań

UKŁAD ODDECHOWY:

• Zmniejszają ryzyko zachorowania na zapalenie płuc i nowotwór
• Zmniejszają zapalnie i śluz u pacjentów z mukowiscydozą
• Eliminują stany zapalne górnych dróg oddechowych

UKŁAD MOCZOWO-PŁCIOWY:

• Znakomicie działają jako profilaktyka raka prostaty, piersi i macicy
• Hamują wzrost powstałego już nowotworu i tworzenia się przerzutów
• Zmniejszają obfitość i ból związany z menstruacją
• Zapobiegają bezpłodności związanej z zespołem policystycznych jajników
• Zwiększają płodność u mężczyzn
• Zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu prawidłowego wszczepienia się zapłodnionych in vitro jajeczek
• Zmniejszają ryzyko wystąpienia niedorozwoju umysłowego i chorób psychicznych u dziecka w łonie matki
• Zapobiegają przedwczesnemu porodowi (ryzyko spada nawet o o 50%)
• Zmniejszają ryzyko wystąpienia depresji poporodowej
• Łagodzą skutki uboczne stosowania hormonalnej terapii zastępczej
• Łagodzą objawy menopauzy

WZROK:

• Są niezbędne do prawidłowego rozwoju oka
• Chronią komórki nerwowe w oku nie dopuszczając do zwyrodnienia plamki żółtej
• Niezbędne w leczeniu zespołu suchego oka

SKÓRA, WŁOSY, PAZNOKCIE:

• Poprawiają stan skóry, ujędrniają i wygładzają zmarszczki
• Skutecznie pomagają w walce z atopowym zapaleniem skóry, łuszczycą i trądzikiem
• Przyspieszają regenerację naskórka i skóry właściwej
• Stymulują zdrowy wzrost włosów i zapobiegają ich wypadaniu
• Przyspieszają tempo gojenia się oparzeń
• Wzmacniają paznokcie i chronią przed ich rozdwajaniem i łamaniem.

Źródła: https://www.nierafinowane.pl/…/wplyw-kwasow-omega-3-na-nas…/, OMEGA-3 INSTITUTE, Linus Pauling Institute, Fish oil for the treatment of cardiovascular disease., Omega 3 fatty acids (fish oil) for maintenance of remission in Crohn’s disease. I inne.

Podsumowując powyższe fakty, bezapelacyjnie twierdzę, że Omega 3 to HIT!

 

A gdzie zatem znajduję się KIT? Oczywiście w jakości ryb i suplementów! Dzisiaj trudno zjeść rybę, która faktycznie zawiera te kwasy, bo w tych hodowlanych próżno jest ich szukać.

Pełnowartościowe kwasy Omega 3 możemy znaleźć w rybach wolno żyjących, które karmią się algami z zimnych wód – to jest jakość!

Jeśli chodzi o suplementy to sam byłem zaskoczony jak po rozmowie ze znającym bardzo dobrze temat biotechnologiem, dowiedziałem się, że w kapsułkach, które spożywam na co dzień jest max. 20% Omega 3, a sama forma kapsułek (żelatyna) sprawia, że kwasy te są wchłaniane zaledwie w 10-20%. Wiem także, żeby faktycznie organizm mógł poczuć działanie Omega 3 musi ich otrzymać min. 1g, ale nie tego co na opakowaniu, ale faktycznej, w pełni przyswajalnej ilości…

Do tego bardzo ważne jest także przyjmowanie Omega 3 wraz z wit. D3, które razem działają na zasadzie symbiozy.

Dalej, tran, który jak się odkręci (podobnie jak przekroi się kapsułkę) to cuchnie rybą, a prawdziwe kwasy Omega 3 nie śmierdzą… Dlaczego? Bo im ryba bardziej poddana jest procesom utleniania (dłużej leży po zabiciu) tym szybciej się starzeje, śmierdzi i uwalnia kwasy Omega 3, których ilość w spożywanych przez nas suplementach jest znikoma.

Na szczęście udało mi się trafić na mega suplement Omega 3 z dodatkiem wit. D3. Nie będą tutaj reklamował firmy, bo nie mam w zwyczaju tego robić. Powiem tylko, że jakość mnie powaliła

Wtold Rogalski

Pozdrawiam!