Dlaczego warto się rozciągać?

2017-04-02 Dlaczego warto się rozciągać?

Do tego, że trening jest potrzebny i że może być przyjemny, nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak o tym, że każda jednostka treningowa ma swoje 3 integralne części, niestety w większości zapominamy.

Czyli o tym, po co się rozciągać?

  1. Odpowiednio przeprowadzony stretching przed ćwiczeniami rozgrzeje mięśnie, dzięki czemu przygotuje je na ruch. Stretching przed ćwiczeniami różni się od stretchingu potreningowego - ten drugi przybiera formę statyczną i polega na dłuższym rozciągnięciu mięśni i utrzymaniu pozycji.
  2. Rozciąganie, mimo wielu zalet, nie wyeliminuje problemu zakwasów. Zakwasy są następstwem mikrourazów w tkance mięśniowej. Nawet najlepsze, najdłuższe i najstaranniejsze rozciąganie nie sprawi, że ból się nie pojawi. Warto jednak pamiętać o dobrym stretchingu, bo pozwala on na osiąganie większych zakresów ruchów
  3. Rozciąganie służy nie tylko zapobieżeniu kontuzjom, lecz także sprawia, że stawy nie ulegają tak szybkiemu zużyciu. Nierozciągnięte mięśnie mogą doprowadzić do groźnych zwyrodnień stawów, które przypomną o sobie na starość.
  4. Rozciąganie mięśni likwiduje napięcia mięśniowe, także te wywołane stresem.
  5. Rozciągając mięśnie po każdym treningu zwiększysz gibkość i sprawisz, że będziesz lepiej czuł się we własnym ciele przez cały dzień.
  6. Warto przyjąć zasadę: im intensywniejszy/mocniejszy był trening tym delikatniejsze rozciąganie.
  7. Rozciąganie przed snem rozluźnia mięśnie oraz pomaga się zrelaksować, ale przede wszystkim poprawia krążenie i przepływ limfy, co może pogłębić nasz sen i jego jakość.
  8. Rozciąganie = wzmocnienie i uelastycznienie więzadeł, ścięgien oraz mięśni umożliwia dynamiczne, mocne ruchy i trening z większymi obciążeniami. Mniej siły tracisz na pokonanie samego oporu mięśnia, przez co pracujesz wydajniej i dłużej.
  9. Najbezpieczniejszą metoda rozciągania mięśni jest metoda statyczna, polegająca na stopniowym rozciąganiu mięśni do momentu ich maksymalnego oporu.
  10. Mięsień zyskuje największą zdolność do znoszenia siły rozciągającej po rozgrzewce

Joanna Glińska

pozdrawiam