Oddychanie

2017-05-04 Oddychanie


Jedyny moment, w którym przypominasz sobie o oddechu, to prawdopodobnie ten, w którym Ci go brakuje. Zabawne, prawda?

A czy wiesz, że?

1. Oddychasz co najmniej 18 razy na minutę, ponad tysiąc razy na godzinę i ponad 25 tysięcy razy dziennie

2. Liczne badania wykazały, że nieprawidłowe oddychanie jest powodem wielu problemów zdrowotnych, jak ból głowy, trudności z koncentracją, koszmary, ataki paniki, a nawet bóle mięśni
3. U dorosłego człowieka powierzchnia wymiany gazowej równa się w przybliżeniu powierzchni kortu tenisowego

4. W stanie spoczynku, podczas jazdy samochodem, pracy z komputerem czy też wykonywaniu jakiejś czynności w pozycji stojącej, wykorzystujemy tylko jedną trzecią pojemności płuc, co prowadzi do płytkiego oddychania
5. Dobrze jest zacząć dzień gruntownym przewietrzeniem płuc. Zaraz po przebudzeniu, jeszcze w łóżku, należy wyciągnąć ramiona nad głową i przy pomocy głębokiego wdechu maksymalnie rozciągnąć klatkę piersiową. W ten sposób rozciągamy obydwa płaty płuc. Przy wydechu opuszczamy ramiona, wciągamy brzuch i mocno wydmuchujemy zalegające płuca zużyte powietrze z nocy.

6. Prawidłowe wdechy oraz wydechy są jednak bardzo istotne zarówno dla naszego zdrowia, jak i ogólnego samopoczucia.

7. Sposób w jaki oddychamy – ustami czy przez nos – ma kolosalny wpływ na stan naszej kondycji

8. Opór nosa stanowi około 40% całkowitego oporu dróg oddechowych, w związku z czym oddychanie nosem wiąże się ze stosunkowo dużym wydatkiem energetycznym organizmu

9. Optymalny wysiłek fizyczny powinien się mieścić w przedziale 60–80% maksymalnej częstości serca

10. Zwracaj uwagę na prawidłowe oddychanie podczas uprawiania sportu – podczas biegania oddychaj staraj się oddychać przez nos, utrzymując stały rytm oddechu, natomiast podczas ćwiczeń siłowych wykonuj wydechy w momencie, gdy Twoje mięśnie są w największym napięciu.

11. W sytuacji stresowej staraj się opanować swój oddech, aby nie dopuścić do tzw. Hiperwentylacji, czyli sytuacji, gdy Twój oddech jest bardzo szybki i nieefektywny – dostarczanie tlenu do płuc staję się wtedy niemożliwe.

12. Staraj oddychać przez nos, który dzięki posiadaniu specjalnego nabłonka oczyszcza, ogrzewa i nawilża powietrze

Joanna Glińska

pozdrawiam