Jak nie jeść za dużo?

2017-05-06 Jak nie jeść za dużo?

Zdrowy, dorosły człowiek z przeciętną aktywnością fizyczną powinien zjadać tyle pożywienia, aby nie tyć, ani nie tracić na wadze. U sportowców utrzymanie wagi, a przede wszystkim właściwego składu ciała, decyduje o formie i możliwościach osiągnięcia sukcesu. Jednym z problemów, który narusza zarówno zdrowie, jak i pożądaną formę sportową jest jedzenie w nadmiarze. Jak nie jeść za dużo?

1. Spożywaj duże ilości warzyw
Jak już pewnie wiesz, zdrowe odżywianie polega na regularnym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Warzywa zawierają takich składników mnóstwo, dlatego powinny być podstawą każdej zdrowej diety. Są nieocenionym źródłem witamin, błonnika pokarmowego i fitozwiązków.


2. Jedz regularnie, najlepiej 5 posiłków dziennie
Najważniesze aby rozpocząć swój dzień od zdrowego i sycącego śniadania. Pozwoli to na zwiększenie wydajności Twojego organizmu i zapobiegnie spożycia nadmiaru kalorii w drugiej częsci dnia. Kolejne regularne posiłki co 3-4 godziny ustabilizują poziom glukozy we krwi. Jedząc w ten sposób zapewnisz sobie mnóstwo energii przez cały dzień, uchronisz się przed napadami głodu i ciągłym zmęczeniem.


3. Wzbogać swoją dietę o różnorodne produkty
Postaraj się, aby w Twoim dziennym jadłospisie znalazły się artykuły zakwalifikowane do wszystkich grup produktów spożywczych. Urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta to klucz do zdrowego odżywiania się. Wprowadzanie wszystkich zasad zdrowego odżywiania do swojego życia może wydawać się bardzo trudne. Przecież mało kto jest w stanie z dnia na dzień całkowicie wywrócić swój jadłospis do góry nogami i nagle zacząć jeść w 100% zdrowo.


4. Unikaj wysoko przetworzonych i sztucznych produktów
Unikaj wszelkich fast foodów oraz gotowych dań dostępnych w sklepach. Te wysoce przetworzone produkty nie niosą ze sobą nic dobrego – zawierają masę konserwantów i wzmacniaczy smaku i zapachu. Dodatkowo charakteryzują się wysoką zawartością tłuszczu i soli, których nadmiar nie wpływa korzystnie na zdrowie. Żywność przetworzona cechuje się również niską, bądź nawet zerową zawartością witamin i składników mineralnych.


5. Nawodnij prawidłowo swój organizm
Woda spełnia liczne funkcje w naszym organizmie, bierze udział w wielu procesach oraz jest odpowiedzialna za transport substancji odżywczych. Spożycie płynów przez osobę dorosłą powinno kształtować się na poziomie 1,5 – 2 litrów każdego dnia, co łącznie z wodą zawartą w żywności daje około 3 – 3,5 litra dziennie. Skąd taka ilość?
Otóż codziennie w procesie oddychania, poprzez układ moczowy, a także z kałem i potem tracimy średnio 2,6 litra wody. Straty wody są jeszcze większe w gorące i wietrzne dni lub w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Aby organizm mógł w pełni sprawnie funkcjonować każdy ubytek płynu musi być na bieżąco uzupełniany.

 

Joanna Glińska

pozdrawiam :)