Jak zachować moc warzyw?

2017-08-15 Jak zachować moc warzyw?


Najbardziej wrażliwe na oddziaływanie zewnętrzne są witaminy. Ich źródłem są warzywa i owoce. Światło, temperatura, sposób obróbki ma bezpośredni wpływ na trwałość witamin.

Co robić by warzywa nie traciły wartości odżywczych?

 

W dobie „bycia fit” nasza wiedza na temat odżywiania jest coraz większa. Zwracamy uwagę na to, co kupujemy, jaki ma skład żywność, czy nie zawiera barwników i konserwantów. Coraz więcej wiemy o tym, jakie produkty dostarczają jakich składników odżywczych. Wszystko to jest ważne, lecz nie mniej istotne jest to, jak obchodzimy się z zakupionymi produktami, by nie traciły one swoich wartości odżywczych.
 

 Okazuje się, że wpływ na to, jak wartościowy będzie nasz posiłek, w dużej mierze zależy od takich czynników, jak np. ilość wody, w jakiej ugotujemy składające się na niego produkty. Praktyki mające na celu zachowanie jak największej ilości składników odżywczych pożywienia mogą w pierwszej chwili wydawać się niepotrzebne czy nawet absurdalne, lecz eksperci ds. żywienia są w tej kwestii zgodni.

#długie gotowanie

Wysoka temperatura wpływa na utratę witamin, w procesie tym ulegają one utlenianiu. Gdy chcemy zachować jak najwięcej witamin, gotujmy jak najkrócej to możliwe.

 

#gotowanie w zbyt dużej ilości wody

Pamiętajmy, że im dłużej produkty się gotują, tym więc składników odżywczych tracą. Tym samym nie wolno ich rozgotowywać (tym bardziej, że, o czym warto tu wspomnieć, rozgotowane warzywa mają wyższy indeks glikemiczny). Dobrym sposobem na skrócenie czasu gotowania, a więc i ograniczenie strat witamin i minerałów, jest również przykrywanie garnka pokrywką.

 

#robienie zapasów

Witaminy w produktach długo przechowywanych są tracone bez względu na sposób przechowywania. Najlepiej kupować warzywa na bieżąco od rolników, na targu. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że warzywa te poprzedniego dnia były jeszcze na polu.

 

#moczenie warzyw zamiast mycia pod bieżącą wodą

Sposób mycia jest nie bez znaczenia. Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i moczenie warzyw powoduje wypłukiwanie tej witaminy z produktu. Unikniesz tego, myjąc warzywa pod bieżącą wodą.

 

#rozdrobnienie warzyw przeznaczonych do gotowania

Zachowasz więcej witamin, gdy pokroisz je dopiero po ugotowaniu. Jeśli musisz pokroić, staraj się, by kawałki były jak największe – oznacza to mniej strat.

 

#wrzucanie warzyw do garnka z zimną wodą

Gotując warzywa, z ich wrzuceniem poczekaj aż woda będzie wrzała – wtedy tracisz znacznie mniej witamin. Najlepszym sposobem na gotowanie warzyw, pozwalającym zachować najwięcej witamin jest gotowanie na parze. Nie musisz mieć do tego urządzeń, na które możliwe, że nie masz miejsca w kuchni. Wystarczy do tego nakładka do gotowania na parze.