Stagnacja

2017-08-15 Stagnacja


Stagnacja to nic innego jak zastopowanie rozwoju mięśni, masy i siły. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele , jedną z nich może być przetrenowanie, zła dieta bądź źle dopasowany plan treningowy…

Stagnacja- jak sobie z nią poradzić?
Najczęstszą przyczyną  jest trening według jednorodnego schematu i przemęczenie. Kiedy przez długi okres nie zmieniamy swojego treningu, a dodatkowo trenujemy 8 razy w tygodniu, katując się niemiłosierną dietą. Gdy działamy na zmęczone mięśnie takimi samymi bodźcami, prowadzi to do coraz słabszej reakcji mięśni, aż w końcu do całkowitego jej braku.

Jak sobie z nią radzić?
Podstawą jest odpoczynek.
Odpoczynek od treningów, diety, zrobienie tzw. „refeed’a” (o tym dokładniej w następnym artykule:) czyli kilkudniowe otwieranie lodówki o której chcemy i jedzenie tego co chcemy. Tym sposobem podkręcimy metabolizm, wzmocnimy mięśnie i potem zaatakujemy ze wzmożoną siłą.


Aspekty na które należy zwrócić uwagę to:

- zmiana odżywiania - dostosuj bardziej indywidualnie dietę. Zbyt mała ilość białka bądź spożywanie zbyt ubogich w skali dnia posiłków pod kątem kalorii może przekładać się na mizerne wyniki i sprawić, że nie pojawią się one w ogóle. W skrajnych przypadkach może dojść do uwstecznienia organizmu, wtedy obwody i siła ulegną redukcji.

- regeneracja - błędem jest, jeśli wysypianie się jest rzadkością bądź zbyt często trenuje się, nie dając swojemu organizmowi szans na regenerację. To właśnie podczas regeneracji mięśnie rozwijają się. Niedosypianie, zbyt mała ilość snu w ciągu doby, przedobrzenie w kwestiach treningowych może negatywnie odbić się na formie.

- zmiana treningu - trening to klucz do rozwoju na siłowni. Kiedy mięśnie nie rosną, warto zastanowić się nad swoim planem treningowym. Źle dobrane parametry treningu odbijają się na uzyskiwanych rezultatach. System, którym się ćwiczy należy zmieniać od 4 do 8 tygodni. W szczególnych przypadkach (ciągły rozwój) wskazane jest pozostanie przy bieżącym planie.

Stagnacja to proces, który będzie pojawiał się rzadko, jeśli tylko poświęci się wystarczająco uwagi na poznanie własnego organizmu i wsłuchanie się w jego potrzeby. Nie należy się go obawiać, Jest to wprawdzie zjawisko opóźniające rozwój mięśni, lecz wiele mówiące nam o naszym organizmie.