Woda

2017-03-20 Woda


Ziemia jest jedynym miejscem w Układzie Słonecznym, gdzie woda występuje we wszystkich trzech stanach skupienia — ciekłym, stałym i gazowym. Na satelitach Ziemi i Saturna oraz na biegunach Marsa występuje lód. Woda występująca w przyrodzie jest roztworem soli i gazów. Najwięcej soli mineralnych zawiera woda morska i wody mineralne; najmniej woda z opadów atmosferycznych.

1. Człowiek odczuwa pragnienie, gdy straci chociaż 1% z całkowitej ilości wody, jaką posiada w ciele.
2. Ciało kobiety składa się w około 60% z wody a mężczyzny w około 65%, ponieważ z natury organizm kobiety zawiera więcej tłuszczu
3. Każdego dnia tylko z wydychanym powietrzem tracimy od 400 do 500 ml wody, a w trakcie upałów nawet więcej,
4. Możliwe jest tzw. przepicie się wodą. Wydajność naszych nerek to od 500 ml do 1,5 litra płynu przefiltrowanego płynu w ciągu godziny. Picie napojów przekraczających te ilości w czasie, może spowodować przewodnienie organizmu. Częstymi objawami są wtedy nudności, wymioty, problemy ze złapaniem oddechu, obrzęk ciała, zaburzenia świadomości, mimowolne drżenie mięśni a nawet, w skrajnych przypadkach, śpiączka.
5. Trenując jakikolwiek sport, regularnie organizuj krótkie przerwy na regenerację organizmu i jego nawodnienie. Tylko w ten sposób sprawisz, że Twoje ćwiczenia przyniosą oczekiwany rezultat.
6. Pij codziennie od 1,5 do 2,5 litra wody. Usuniesz tym toksyny i zbędne metabolity przemiany materii
7. Nie pij wody z kranu!
8. Nigdy nie powinieneś zastanawiać się, czy brać ze sobą dodatkową butelkę wody. To naturalny rezerwuar energii, z którego możesz czerpać w każdym miejscu, o każdej porze i w każdej sytuacji.
9. Bez względu na pragnienie nie należy jednak pić zbyt łapczywie, ale małymi łyczkami, kilkanaście razy podczas treningu. Tylko wtedy płyny są właściwie wchłaniane przez organizm.
10. Wartość i jakość wody warunkują zawarte w niej poszczególne pierwiastki. Dla osób uprawiających sport, niektóre z nich są szczególnie istotne. Zaliczyć do nich należy magnez, którego podczas wysiłku traci się bardzo dużo. Tymczasem regeneruje on komórki i obniża ciśnienie, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, zmniejsza napięcie oraz zapobiega kurczom mięśni.
11. W okresie wzmożonej aktywności powinniśmy wybierać wodę, w której jego poziom wynosi od 200, do nawet 1000 mg/l. Podobne właściwości mają chlorki i ich także powinniśmy wypatrywać na etykiecie.

Joanna Glińska

Pozdrawiam.